Leg, læring og didaktisk design – webinar

“Leg skal fungere, hvis den skal give læring”
Og skal legen fungere, så skal den på rette vis balancere mødet mellem det ordentlige og det uregerlige. Ordentlighed og det uregerlige er de to kerneelementer, der skal være til stede i legen. Sådan lød det fra Jess Uhre Rahbek, Designskolen Kolding, da han holdt oplæg på vores webinar d. 13. juni.

Inden for fire områder, som legen kan repræsentere – det kognitive, det fysiske, det følelsesmæssige og det sociale gav han eksempler på denne balance.
💭 Professorterningen, der spænder mellem det oplagte og det umulige
🏄‍♂️ Gyngen, der balancerer mellem selv at styre bevægelsen og der, hvor tyngdekraften tager over
💚 Gemmelegen, der kun fungerer optimalt, når vi formår at finde den rette stimulering, så legen hverken bliver for overvældende eller understimulerende
👫 Pruttepuden, hvor det konforme udfordres af det uregerlige

Jess Uhre Rahbek
Adjunkt, underviser Design for Play og kommunikationsdesign, Designskolen Kolding