Præsentationer:
Claus Nygaard: Fremtidens teknologiske samtalekunst med Prompt engineering – Og hvad så videre?
Dato: 26. februar 2025
Tid: kl. 10.00 – 15.00
Sted: UC SYD, Kolding, lokale: 5.01+5.02+5.26
Pris:
Medarbejdere i FLUIDs medlemsorganisationer: 275 kr + moms.
Andre: 1275 kr. + moms.
Hvordan påvirker kunstig intelligens vores læring og undervisning? Hjælper AI os med at blive bedre, eller risikerer vi at miste vores faglige integritet? På årets læringsdag dykker vi ned i spørgsmål som disse, mens vi undersøger, hvordan vi kan udvikle og styrke menneskets autonomi og frihed i en tid, hvor teknologi bliver en stadig større del af læringsprocessen.
Med oplæg og workshops fra eksperter som Claus Nygaard (professor og direktør i cph:learning), Malene Flensborg Damholdt (lektor, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet) og Marianne Riis (docent, Professionshøjskolen Absalon) bliver vi klogere på, hvordan elever, studerende og undervisere bedst anvender AI i praksis – og hvordan vi skaber didaktiske tilgange, der styrker den fælles læring mellem mennesker og mellem mennesker og maskiner.
Læringsdagen er der, hvor du bliver inspireret, udfordret og møder spændende mennesker, der ligesom dig selv er optaget af, hvordan vi udvikler læring, uddannelse og undervisning.
Program
09.30 – 10.00
Indskrivning og kaffe
10.00 – 10.40
AI er en del af vores hverdag – hvad gør det ved os som mennesker? Vi er nødt til at få mennesker tilbage i fokus, når vi snakker om kunstig intelligens, mener Malene Flensborg Damholdt. Hvad sker der når vi arbejder, lærer og interagerer med teknologi og robotter – med det og dem og med os?
Oplæg og debat

10.40 – 11.10
Hvordan fastholder vi faglig integritet når vi arbejder med generativ AI – På baggrund af en model for, hvor, hvordan og hvorfor elever og studerende kan bruge AI, diskuterer Marianne Riis udfordringer og muligheder

11.10 – 11.25
Kaffe
11.30 – 12.30
WORKSHOPS
Vælg én
Hvor, hvordan og hvorfor elever og studerende kan bruge AI
I workshoppen kommer I til at arbejde hands-on med et analogt dialogværktøj og digitalt med en tilpasset chatbot – begge udviklet til at fremme fagligt integritet og god praksis, når generativ AI bringes ind i undervisnings- og læreprocesser. Værktøjet er centreret omkring ATOM-modellen, der har fokus på ansvarlighed, tillid, omtanke og mod som faglige dyder, som vi skal have fremdyrket – hos os selv og vores studerende/elever.
Marianne Riis
Den menneskelige psykologi og AI
Malene Flensborg Damholdt
12.30 – 13.15
Frokost
13.15 – 13.45
Fremtidens teknologiske samtalekunst med Prompt engineering – Og hvad så videre?Samtale og diskussion

13.45 – 14.45
WORKSHOPS
Vælg én
Kritisk anvendelse af AI med den naturvidenskabelige metode
Alle taler om kritisk tænkning – men ikke mange giver et konkret svar på, hvordan vi kan træne eleverne i at anvende den over for chatbotternes svar. Men hvis en chatbots svar kan opfattes som en hypotese, kan vi så bruge vores naturvidenskabelige tankegang og værktøjer til at verificere eller falsificere hypotesen? Kan svaret vurderes i forhold til SOLO-taksonomien?
Forvirret? – Det vil du sikkert stadig være efter workshoppen, men forhåbentlig kan vi i fællesskab blive klogere. Måske kan vi sammen udvikle et beslutningsdiagram, som eleverne kan benytte til at verificere/falsificere chatbotters svar. Undervejs vil deltagerne blive præsenteret for forskellige benspænd.
Preben Nielsen, HF & VUC Fyn
Samtalekunst i AI-praksis. Når vi taler med prompter
I forlængelse af oplægget går vi til tasterne, og får prøvet noget af det, vi har fået demonstreret på oplægget. Så sørg for at have din egen computer/iPad, eller eventuelt telefon, med, så du får nogle konkrete kompetencer med hjem.
Claus Nygaard
14.45 – 15.00
Perspektiver på dagen
Praktisk
Ankomst i bil: Husk registrering med registreringsnummer på iPads i Indgangshallen.
Ankomst med kollektiv transport:

