Digital kompetenceudvikling af undervisere gennem læringscirkler

På vores webinar d. 29. august satte vi fokus på kompetenceudvikling af undervisere i brugen af digitale teknologier og tilgange. Oplægsholdere var Peter Holmboe, lektor, UC SYD, og Marianne Georgsen, lektor og uddannelsesforsker, VIA University College. Læs hovedpointer og find præsentationer fra webinaret nedenfor.

Læringscirkler giver direkte anvendelig kompetenceudvikling

Læringscirkler er en metode, der sikrer, at kompetenceudvikling hele tiden er knyttet til praksis. Det var én af pointerne fra Peter Holmboe, da han holdt oplæg på vores webinar om digital kompetenceudvikling gennem læringscirkler.

Deltagerne i læringscirkler integrerer løbende nye værktøjer i deres daglige arbejde. I stedet for at blive introduceret til et værktøj, som afprøves løsrevet fra praksis, får deltagerne mulighed for at anvende og gøre sig erfaringer med det nye i direkte relation til deres egen kontekst.

Videnskabelse gennem refleksion og fællesskab

I læringscirkler sætter deltagerne deres egne mål og reflekterer konstant over, hvordan de kan anvende det nye i egen praksis. Dette sker i samarbejde med andre, der giver sparring og stiller kritiske spørgsmål. Peter Holmboe beskrev dette som en proces, hvor der ikke kun sker videndeling, men “videnskabelse”.

Læringscirkler giver med andre ord et styret ikke-styret forløb og bidrager derfor også med større ejerskab for den enkelte, der kommer til at eje den nye viden og dermed være i stand til at anvende den

Læringscirkler v. Peter Holmboe

Digitale teknologier skaber komplekse læringsrum og -miljøer

Marianne Georgsen forklarede, hvorfor digital kompetenceudvikling er særlig vigtig i dag. Hun fremhævede, at det ofte kan være udfordrende at få samspillet mellem faglig, pædagogisk og teknologisk viden til at fungere optimalt.

Med dette udgangspunkt fokuserede hun på vigtigheden af at integrere faglig viden, praktiske færdigheder, sociale relationer (evnen til at anvende viden i forskellige situationer) og refleksiv praksis (evnen til at kunne se etiske konsekvenser ved brug af digitale værktøjer).

Digital kompetenceudvikling gennem læringscirkler, v. Marianne Georgsen

Oplægsholdere

Peter Holmboe, lektor, UC SYD
Marianne Georgsen, lektor og uddannelsesforsker, VIA University College